Suzuki SV650 Riders Forum banner

FuelBot: Brandstofmeter en MPG-meter voor de SV650

207K views 688 replies 144 participants last post by  MotoJoe  
#1 ·
Wat is de FuelBot?
De FuelBot is een combinatie van brandstofmeter en MPG-meter. Hij meet het brandstofverbruik door het brandstofinjectiesignaal van de SV te bewaken. Informatie van de snelheidssensor van de SV (afstand) maakt het ook mogelijk om MPG en momentane MPG te berekenen. Tot nu toe is de FuelBot getest op mijn SV650, en ook op RecoilRob's SV1000 en SteveSLO's SV650, en werkt, nou ja, fantastisch! :D

Hoe het werkt:
De FuelBot neemt de controle over de toerenteller van de SV over om het brandstofpeil, MPG, Gallons_left en Gallons_used weer te geven. De precisie is een duizendste van een gallon (1/8 oz); de nauwkeurigheid is 2% of beter (met kalibratie). Zoals te zien is in de onderstaande video, schakelt een modusselectieknop de toerenteller tussen de RPM-modus, de brandstofpeilmodus, de MPG-modus, enz... Distance Till Empty (DTE) is beschikbaar op het LCD.

FuelBot-eenheid
52084

FuelBot-harnas
52085

Het LCD hieronder is niet vereist voor de werking van de FuelBot. Het was alleen bedoeld voor ontwikkelingsgebruik, maar is handig om te hebben, dus ik dacht dat ik het zo zou aanbieden. Zoals getoond, is het NIET weerbestendig en vereist het een soort door de gebruiker geleverde behuizing. Als je een goede behuizingsoplossing bedenkt, post deze dan!
52086

Een kale FuelBot micro-controller chip zal beschikbaar zijn voor $25 verzonden, inclusief schema, onderdelenlijst en lay-out. Alle andere onderdelen zijn lokaal of online verkrijgbaar. Onderdelen en montage werden opzettelijk low-tech gehouden (oude stijl thru hole assy, met een off-the-shelf RadioShack protoboard) zodat mensen hun eigen unit konden bouwen.

Als er vraag naar is, zal ik een aantal units monteren, misschien $110 verzonden voor de FuelBot met harnas?; optioneel LCD $35?; klinkt dat redelijk? Onderdelen zijn goedkoop, maar het duurt een paar uur om te monteren en te testen. Mods, laat me weten of er forumverkoopregels van toepassing zijn.

Ik ben bezig met een aangepaste behuizing voor het LCD (het LCD zelf is niet weerbestendig), maar heb nog niets om te laten zien. RecoilRob kwam met een mooie behuizingsoplossing, en ik ben er zeker van dat de creatieve mensen hier bij SVR ook goede ideeën zullen hebben. :naughty:

Grote, grote dank aan RecoilRob en SteveSLO voor het helpen testen van de prototypes en het oplossen van de bugs; jullie feedback en suggesties waren van onschatbare waarde! :rock:

Interesse hierin?

Bedankt!

#7 ·
110-versie zeker. Ik wou dat er een GPI- en voltmetermeting op zat. GPI is niet zo belangrijk, maar een voltmeter zou erg handig zijn. Zou er een manier zijn om dat in een van de infoschermen op te nemen?
Ik heb een voltmeter naast mijn FuelBot. Het is een enkele 5,5 mm meerkleurige LED en kost minder dan $25,

#6 ·
Klinkt erg interessant!

#12 ·
... zou een andere kabelboom nodig zijn?
Nee, de FuelBot-kabelboom voor de Naked- en Sport-fietsen is identiek; de draden worden aan de lange kant geleverd, dus kunnen worden bijgesneden om op de verschillende modellen te passen.

De SV-snelheidssensors tecker zit in de koplamp op de Naked SV, maar op uw Sport-model bevindt deze zich onder de airbox, direct achter de balhoofdbuis. Wanneer u de airbox optilt om toegang te krijgen tot de brandstofinjector draad, zit hij daar. Gewoon aansluiten en vastzetten met een tie-wrap. :)

Toegang tot de meterstekker is ook gemakkelijker op de Naked, maar gebaseerd op deze thread, is het bereiken van de meter op het Sport-model niet zo slecht; blijkbaar is het een klus van 15 minuten? Ik heb het sportmodel niet, dus heb dit niet zelf gedaan.

Ik laat het u weten zodra de metrische FuelBot klaar is om te verzenden. Als u besluit er een te kopen, stuur ik u een gratis LCD, aangezien u in wezen de bètatester voor de metrische versie zult zijn. :D En als er fouten in de firmware sluipen tijdens het updaten, zorg ik voor u en stuur ik u indien nodig een geüpdatete eenheid.

#16 ·
Dit is verdomd indrukwekkend! Ik wou dat ik de $110 kon missen, want dit zou geweldig zijn om te hebben. Ik denk niet dat mijn soldeervaardigheden goed genoeg zijn om die kleine componenten zelf te hanteren.

Ik haat je een beetje omdat je me nog een ding hebt gegeven waarvoor ik wou dat ik geld had...
Sorry daarvoor, Marlin :sbmfacepalm:. Stuur me een PM, ik zal je helpen. De prijs is voor mij geen probleem.

De FuelBot is echt een toevallig product. Ik wilde gewoon iets leuks en nuttigs bouwen voor mijn fiets. Naarmate de tijd verstreek en het ontwerp vorm kreeg, dacht ik dat het leuk zou zijn om een paar eenheden in het veld te krijgen.

Als de vraag laag is, verkoop ik de eenheden graag tegen kostprijs. Als er meer vraag is dan dat, dan verandert de leuke hobby in een baan en wordt de prijs daarop afgestemd. Totdat ik uitgeblust raak met het assembleren van exemplaren, ben ik flexibel met de prijs, vooral voor leden van de SVR die al lang lid zijn, zoals jij.

Is er een kans dat je dit kunt aanpassen om te werken met andere, brandstof geĂŻnjecteerde motoren?
Ik vind de motorfiets leuk, Craig, ik heb serieus overwogen om zelf een Moto Guzzi te kopen.

Ik weet zeker dat het ontwerp kan worden aangepast aan uw motorfiets. De signalen van de brandstofinjector en de snelheidssensor zijn waarschijnlijk compatibel zoals ze zijn, maar de toerentalsignaalaandrijving moet worden aangepast. De SV-toerentalsignaalaandrijving is frequentiegestuurd, waarschijnlijk hetzelfde voor de Guzzi, maar de frequentie tot RPM is waarschijnlijk anders. Niet al te moeilijk om op te lossen, maar zou opnieuw moeten worden geschaald.

Als je geïnteresseerd bent, kan ik je gratis een FuelBot en LCD sturen en kijken hoe het gaat. Je zou alleen de snelheidssensor en de injector draad kunnen aansluiten, de toerenteller loskoppelen en dan gewoon kijken hoe/of het werkt. Het LCD zou alles zijn wat nodig is om de werking te verifiëren.

Als we zover komen, kan de toerentalsignaalaandrijving worden onderzocht, of je kunt de FuelBot alleen met het LCD gebruiken. Niet zo leuk zonder de toerenteller!

Het enige probleem dat ik zie, is als we een subtiel probleem tegenkomen dat een gedetailleerde blik op sommige signalen met een oscilloscoop vereist, mijn 3ft scoop-sondes zullen Homestead, FL niet bereiken!

Als je wilt experimenteren, laat het me dan weten. Werk of geen werk, het zou leuk zijn om het te proberen!

Dat is geweldig! Ik doe mee. Km/l voor mij en verzonden naar NZ. De $110 komt met alles in de video? Plug and play minus het scherm, toch?
Ja, $110 is alleen voor de FuelBot en de kabelboom. De LCD is optioneel, niet vereist voor gebruik. Het is niet 100% plug-n-play; kijk aan het einde van de video, daar wordt de aansluiting getoond. De metrische versie is in de maak, ik zal een PM plaatsen/sturen wanneer deze is gecodeerd en getest. :)

#20 ·
I just wanted to say TeeRiver ship's his product AMAZINGLY fast. and it looks amazing in person!!!
Bedankt, n2!

Veel eer gaat naar de goede oude USPS, ze hebben dat in principe 's nachts verzonden! Ik weet niet waarom de USPS zoveel kritiek krijgt, ze leveren ongelooflijk werk en verwerken letterlijk een half miljard pakketten per dag. Elke dag.

Voel je vrij om vragen over installatie of bediening openbaar hier op het forum te plaatsen. PM is ook prima als je wilt, maar als er problemen zijn, is het voor iedereen het beste om dit te zien, zodat ze van tevoren precies weten in wat voor problemen ze terechtkomen. :evil6: Als alles soepel verloopt, is dat ook goed! :D

I just caught this thread - been away from the site from a little while
(No issue or anything, simply a time availability thing)

Anyway - had to comment on this incredible development from TeeRiver:
He has come up with many great mods over the years, but this one is a really professional offering.
Of course it has amazing functionality, but the whole project is a fabulous demonstration of its conception, design and execution.
One of the key things I like is that it is relatively unobtrusive when installed - especially using the existing display - brilliant! - and TeeR has made it virtually plug n play with very little skills required to install for those nervous of the electrical side of things, which can be daunting.
Definitely not some hack-job, looks like it came out of a factory.

Excellent, excellent job - I'm incredibly impressed! :worship: :worship: :worship:
Wow, D'Ecosse*, you are truly a class act. I don't know what else to say. Thanks!

*Huge respect for D'Ecosse, the tech guru on SVR and major contributor over the years.

#19 ·
Ik heb dit draadje net gelezen - ben een tijdje weg geweest van de site (Geen probleem of zo, gewoon een kwestie van tijd).

Hoe dan ook - ik moest reageren op deze ongelooflijke ontwikkeling van TeeRiver:
Hij heeft in de loop der jaren veel geweldige mods bedacht, maar dit is een echt professioneel aanbod.
Natuurlijk heeft het geweldige functionaliteit, maar het hele project is een fantastische demonstratie van de conceptie, het ontwerp en de uitvoering.
Een van de belangrijkste dingen die ik leuk vind, is dat het relatief onopvallend is bij de installatie - vooral bij gebruik van het bestaande display - briljant! - en TeeR heeft het vrijwel plug-and-play gemaakt met zeer weinig vaardigheden die nodig zijn om te installeren voor degenen die nerveus zijn over de elektrische kant van de dingen, wat ontmoedigend kan zijn.
Zeker geen knutselwerk, het ziet eruit alsof het uit een fabriek komt.

Uitstekend, uitstekend werk - ik ben ongelooflijk onder de indruk! :worship: :worship: :worship:

#22 ·
Dat is geweldig, echt een goede ontwikkeling!! Ik zal er zeker een bestellen.
Welke micro-controller gebruik je en ga je de gebruikte code vrijgeven?
Zo niet, dan moet je ook een snelheidsignaalcorrectie overwegen.
Ik kan niet wachten om de mijne te krijgen, maar ik zal het moeilijk vinden om tijd te vinden om het te installeren.

#26 ·
Dat is geweldig, echt een goede ontwikkeling!! Ik zal er zeker een bestellen.
Welke micro-controller gebruik je en ga je de gebruikte code vrijgeven?
Zo niet, dan zou je ook een snelheidsignaalcorrectie in overweging moeten nemen
Bedankt dino!
De micro-controller is een PIC16F1847. Ik zal de broncode in de toekomst openbaar maken. En ja, als de kleine PIC-chip meer paardenkracht had, zou het een gecombineerde FuelBot en "speedohealer" in één pakket kunnen zijn. Ik zou het zo hebben ontworpen, maar er gebeurt gewoon te veel in de chip om alle functies tegelijkertijd te verwerken. Zo is de interrupt service routine 4 niveaus diep (soms gemaakt voor leuke debugging! ;D). MAAR, een simpele softwarewijziging kan de FuelBot omzetten in een "speedohealer"... :D Je kunt het een of het ander hebben, maar niet beide tegelijk.

Even een curiositeit: hoe weet je hoeveel brandstof er nog over is? Weten de Sv's het al en lees je het gewoon uit het signaal dat naar het instrumentenpaneel gaat of is er een andere manier waarop je het hebt laten werken?

Dit is zo'n geweldige mod, ik ben echt onder de indruk.
Bedankt Gianz!
Zoals Rob zei, als je bij het tankstation tankt, houd dan de selectieknop 3 seconden ingedrukt om de 'Bot terug te zetten naar een volle tank (4,5 gallon, 4,2 gallon voor CA-fietsen).

Dan meet de FuelBot, zoals dino zei, de duur van elke brandstofinjectorpuls en houdt een lopende som bij. Het werkt net als het meten van water uit een sproeier. Als je weet dat een sproeier bijvoorbeeld 1/2 gallon per minuut sproeit en 12 minuten draait, dan is er 6 gallon water verbruikt.

Ook om de nauwkeurigheid te krijgen die Rob heeft gezien, past de eenmalige kalibratie die genoemd is (voor altijd opgeslagen, zelfs als de stroom wordt losgekoppeld) de FuelBot precies aan op je specifieke motorfiets. Er zijn kleine verschillen in de brandstofpompdruk en de injectorstroom tussen motoren; kalibratie corrigeert dat.

#25 ·
even een curiositeit: hoe weet je hoeveel brandstof er nog over is? Weten de Sv's het al en lees je het gewoon uit het signaal dat naar het instrumentenpaneel gaat of is er een andere manier waarop je het hebt laten werken?

Dit is zo'n geweldige mod, ik ben echt onder de indruk.
Als je eenmaal hebt getankt, vertel je de 'Bot door de programmaknop 3-4 seconden ingedrukt te houden en dan weet hij dat hij vol is. Dan houdt hij het verbruik in de gaten en trekt dat af van de volle tank om je te vertellen hoeveel er nog over is. Als je het eenmaal hebt gekalibreerd, is het tot op 0,01 gallon nauwkeurig! Geweldig :)